Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2020

Το ελληνικό 112 είναι εδώ !

Αλλά υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτιώσεων 

Από την 1η Ιανουαρίου 2020 στην Ελλάδα λειτουργεί το σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο για το 112. Το οποίο ταυτόχρονα εξασφαλίζει και την λειτουργία του «αντίστροφου 112» όπως είναι πια γνωστό το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης του πληθυσμού για επικείμενες ή εξελισσόμενες καταστροφές.

Το νέο ελληνικό 112. Η λειτουργία του νέου κέντρου εξασφαλίζεται από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, με ελληνόφωνους και ξενόγλωσσους χειριστές του ΟΤΕ (αγγλικά και γαλλικά) και επιχειρησιακούς συνδέσμους των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης (Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα, Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας και Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή). Οι κλήσεις διαβιβάζονται στις κατά τόπους υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και ο χειριστής παραμένει στην γραμμή για να εξυπηρετήσει όσους από τους καλούντες δεν μιλούν ελληνικά.

Το κέντρο λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, οι κλήσεις είναι χωρίς χρέωση από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM), καθώς και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα. Η κλήση στο 112 από κινητό είναι δυνατή ακόμη και όταν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος. Σε αυτή την περίπτωση η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων.

Ο γεωεντοπισμός του καλούντος γίνεται αυτόματα για όλες τις κλήσεις, αμέσως μόλις απαντήσει ο χειριστής και απεικονίζεται άμεσα σε ηλεκτρονικό χάρτη στην οθόνη του χειριστή. Από τον Απρίλιο του 2020, θα εφαρμοστεί και ο προηγμένος γεωεντοπισμός (έξυπνων) κινητών (Advanced Mobile Location/Emergency Location Service - AML/ELS), που βασίζεται στο δέκτη GPS του κινητού τηλεφώνου, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται ακρίβεια μικρότερη των 100 μέτρων εντός 30 δευτερολέπτων.

Τέλος, είναι δυνατή η επικοινωνία με το 112 και με αποστολή μηνυμάτων SMS και MMS, αλλά και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τηλεομοιοτυπία (fax). Έτσι θα εξασφαλίζεται η δυνατότητα επικοινωνίας ατόμων με αναπηρία (ΑΜεΑ) ιδίως με ακουστική αναπηρία αλλά και με γνωστική αναπηρία που μπορούν να στείλουν φωτογραφία (MMS) με το συμβάν για να περιγράψουν τι έχει συμβεί. Προς το παρόν αυτά τα είδη επικοινωνίας δεν επιτρέπουν τον αυτόματο γεωεντοπισμό του καλούντος αλλά γίνεται προσπάθεια να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό στο μέλλον. Αυτές οι νέες δυνατότητες ελπίζεται ότι θα οδηγήσουν σε ικανοποιητική απάντηση στην αιτιολογημένη γνώμη για την μη εφαρμογή της σχετικής διάταξης που είχε αποσταλεί τον Ιούλιο του 2019.

Βασικοί δείκτες επιδόσεων. Σύμφωνα με την τελευταία σχετική έκθεση της Επιτροπής, το 2019 στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν συνολικά 1.734.648 κλήσεις στο 112 οι οποίες αντιπροσώπευαν 21% του συνόλου των κλήσεων σε αριθμούς έκτακτης ανάγκης. Στην έκθεση δεν υπάρχουν στοιχεία για τις συνολικές κλήσεις σε όλους τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης ούτε για την κατανομή των κλήσεων στο 112 από σταθερά και κινητά αλλά αναφέρεται ότι το 65% των κλήσεων στους αριθμούς έκτακτης ανάγκης ήταν λανθασμένες ή απατηλές.
Ο μέσος χρόνος απάντησης της κλήσης στο 112 είναι 9 δευτερόλεπτα (ο μέγιστος χρόνος που έχει καθορίσει η Επιτροπή είναι 10 δευτερόλεπτα). Παράλληλα, στην Ελλάδα, μόνο 1% των κλήσεων διακόπτονται λόγω προβλημάτων δικτύου, συμφόρησης, βλαβών, ελλείψεις στην δυνατότητα του κέντρου να διαχειριστεί την κλήση, αποσύνδεση του καλούντος κλπ

Αντίστροφο 112. Το νέο σύστημα περιλαμβάνει και τη δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης του κοινού για επερχόμενες ή εξελισσόμενες καταστροφές με δύο τεχνολογίες:
  • Τεχνολογία «εκπομπής κυψέλης» για έξυπνα κινητά,
  • Σύντομα γραπτά μηνύματα (SMS), ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή φωνητική κλήση για κινητά παλαιότερης τεχνολογίας ή και σε σταθερά μέσω εγγραφής στον ειδικό ιστότοπο της ΓΓΠΠ (https://112.gr/el-gr/).
Ενημέρωση του κοινού. Με βάση την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία τα κράτη μέλη οφείλουν να ενημερώνουν τους πολίτες σχετικά με την ύπαρξη και τη λειτουργία του 112. Δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δημοσίευσε φέτος ειδικό Ευρωβαρόμετρο για τις Ηλεκτρονικές επικοινωνίες και την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά. Τον Απρίλιο του 2017, όταν διεξήχθη η τελευταία σχετική έρευνα (που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2018) το 112 εξακολουθούσε να είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα! Πράγματι, μόνο 6% θα καλούσε το 112 σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης στην Ελλάδα και 14% σε αντίστοιχη περίπτωση στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μελλοντικές εξελίξεις. Η νέα οδηγία για τον κώδικα ηλεκτρονικών επικοινωνιών της ΕΕ που αντικαθιστά όλες τις προηγούμενες σχετικές οδηγίες προβλέπει μια σειρά υποχρεωτικών βελτιώσεων του 112 (άρθρο 109) και του «αντίστροφου 112» δηλαδή του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης για επικείμενες ή εν εξελίξει καταστροφές (άρθρο 110). Αυτές περιλαμβάνουν εκτός των άλλων:
  • υποχρεωτική ανά διετία αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής του συστήματος,
  • βελτιωμένη ενημέρωση του κοινού με την υποστήριξη και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
  • δημουργία βάσης δεδομένων με τα στοιχεία επαφής των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους επικοινωνία (π.χ. σε περίπτωση κλήσης από άτομο που δεν μιλά τη γλώσσα).
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είναι αρμόδια για την απάντηση σε ερωτήματα και την διεκπεραίωση καταγγελιών σχετικά με το 112 (ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο: infocivilprotection@GSPC.gr, ιστοσελίδα www.112.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου